Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tanulási nehézségek megelőzése, korrekciója a Söjtöri Óvodában Magyar Mozgáskotta Módszerrel

2018.06.28

Gálné Hóbor Tímea: Tanulási nehézségek megelőzése, korrekciója a Söjtöri Óvodában Magyar Mozgáskotta Módszerrel

            A Söjtöri Óvoda kollektívája 2008-ban továbbképzés keretében ismerkedett meg a Magyar Mozgáskotta Módszerrel. A képzést Magyar Gábor, a módszer kidolgozója vezette. Az eltelt 10 évben apró lépésekben haladva építettük be az óvodai testi nevelés rendszerébe a módszer elemeit, a mindennapokban tapasztalva annak jótékony, fejlesztő hatását.

            img_20180411_103136.jpgA Magyar Mozgáskotta módszer olyan komplex mozgás és személyiségfejlesztő program, mely ugyan 3-7 éves gyermekek számára készült, de eredményesen alkalmazható pszichés vagy egyéb hátránnyal küzdő, tanulási és magatartási zavarokat mutató, természetes mozgásfejlődési fokozatokat nem követő kisiskolás gyermekek esetében és gyógypedagógiai rehabilitációs tevékenység során is.

„A Magyar Mozgáskotta Módszer a gyermekközpontú módszertani kutatások legújabb eredményeként olyan tervszerű és hatékony eszközt kínál a pedagógusoknak, fejlesztőpedagógusoknak, amely a kisgyermekkor testi és pszichológiai sajátosságaihoz alkalmazkodva játékos módon fejleszti a gyermek testi, kognitív, affektív és viselkedéses funkcióit." A módszer által nyújtott mozgásélmény a szervezett foglalkozásokon túl jelen lehet a mindennapos szabad játékban, és a különböző nevelési területeken is, alkalmat adva a korrekcióra, prevencióra, megsegítve, támogatva a célzott képességfejlesztést. A módszer sajátos, egyedi eszközkészlettel rendelkezik.

Legfőbb elemei:

  • marokzsák készlet (különböző színekben, állatfigurákkal, tartózsákkal, 30 db),
  • jelmodul készlet, „kottalapok”  (50 db négyzet alakú, csúszásmentes felülettel ellátott fa lapocska, a gyermeki fantáziához közelálló vizuális, akusztikus szimbólumokkal, állatfigurákkal, lábfej formákkal és egyéb mozgást irányító motívumokkal),
  •  kiegészítő eszközök: kis és nagy dobogók, csuklópántok, gerendák,
  •  alkalmazást segítő elektronikus jegyzet.img_20180523_084637.jpg

A módszer gyakorlati bevezetése a szimbólumok megismerésével, a szabályrendszer közös megalkotásával indult. A gyermekek megtanulták a 6 állathoz tartozó kartartást (nyuszi – magastartás, mackó – csípőretartás, bohóc – tapsolás, mókus – mellső középtartás, sas - oldalsó középtartás, béka - leggugolás), majd az egyes lábjelek (jobb, bal, páros láb) és forgásjelek (jobb lábas, bal lábas forgás, páros lábbal balra és jobbra forgás) „olvasását” is. Kezdetben  az apróságok 4-5 elem kombinálásával kialakított pályákat küzdöttek le, majd az akadályokat folyamatosan bővítve, nehezítve jutottak el a számukra kihívást jelentő feladatokig, az önfejlesztésig. Az óvodapedagógusok egy-egy új elem bevezetésével, kartartások, lábjelek együttes használatával, keresztlépések beiktatásával, számlálási feladatok beépítésével (Tapsolj annyit, ahány petty van rajta! Csak a páratlanoknál tapsolj! Csak a kék párosaknál tapsolj!)  különböző nehezített térformák kialakításával segítették az előrelépést.

Néhány egyszerű  játék a módszer eszközeinek felhasználásával:

Fut a nyuszi: Minden gyermek választ egy-egy marokzsákot (vagy fejpántot) és szétszórtan elhelyezkednek a teremben. Az óvónő elkiáltja magát: „Fut a nyuszi!” Ekkor csak a nyuszik futkosnak az erdőben, kerülgetve a többieket. Jelre a gyerekek megállnak, majd újabb állat megnevezésével folytatódik a játék. (Nehezítésként futhat egyszerre 2 vagy három állatcsoport is.) „Szaladjanak a békák és a mackók!” „Maradjanak a helyükön a sasok és a nyuszik!”

Hol a párod: Minden gyermek választ 1-1 fejpántot vagy marokzsákot. Futkározás közben jelre mindenki keres egy színében vagy formájában azonos párt. „Keresd a testvéred! – kiáltás után a béka, béka párt, a nyuszi, nyuszi párt… keres magának. „Keresd a színed! – felkiáltás után pirosnak, piros, kéknek kék lesz a párja. Ügyelni kell arra, hogy a színek, formák páros számban legyenek. Páratlan számok esetén a kevésbé fürgék kieshetnek.

Fuss a túlsó partra: A gyermekek a terem egyik oldalán maguk elé helyeznek egy marokzsákot úgy, hogy a rajta lévő állatszimbólum is látszon. Az óvodapedagógus jelére azok futnak a túloldalra és vissza, akik az utasításban meghatározott feltételeknek (szín, állat, szín és állat, fut, vagy marad) megfelelnek. „Fussanak a pirosak! Fussanak a mackók! Maradjanak a zöld nyuszik!” A játék tovább nehezítő, ha a gyermekek ráülnek a marokzsákra vagy fejpántot használnak, így a színükre, figurájukra emlékezniük kell. (Nagyobbaknak, ügyesebbeknek való játék.)

            A módszer óvodai használatával új lehetőségek nyílnak a hátrányok minél előbbi felismerése és hatékony kompenzálása terén. A mozgásfejlesztés eredményeként sikerélményhez juthat minden kisgyermek. Lényegesen javul önbizalmuk, testtartásuk, kooperativitásuk, mozgáskoordinációjuk, állóképességük. Játékos módon fejlődnek testi, értelmi, érzelmi képességeik, a mozgás kreatív tevékenységgé, élmények, örömök forrásává válik.

Felhasznált források:

http://www.mozgaskotta.hu/index.html

http://www.szolnokiovodak.hu/pdfs/arnyas_jo_gyakorlat.pdf

http://slideplayer.hu/slide/2070419

Csicsergő - az Esélyteremtő Óvoda online magazinja 2018.